יורה דעה

052-8911226
תוכנית הלימוד

ביורה דעה שתי תכניות אב גדולות פועלות מזה מספר שנים ובהצלחה רבה.
האחת,"במחשבה תחילה" – קורס הכנה למבחני איתור מחוננים. המבחנים הנערכים מידי שנה בכל מערכת החינוך בכיתות ב'.
והשנייה. "סודות דה וינצ'י" – תכנית רב תחומית העוסקת במגוון רחב של נושאים ונקודת הבסיס היא צפנים וצורות שונות של תקשורת.

על התכנית "במחשבה תחילה":

התכנית פועלת כקורס הנמשך כחמישה חודשים. תחילתו, עם סיום תקופת החגים (בדרך כלל, בתחילת אוקטובר) והוא נמשך עד סוף חודש פברואר (עם אפשרות להמשיך אותו עד כשבוע לערך לפני שלב ב' של המבחן). התכנית פועלת זו השנה הרביעית וממוצע הצלחת הלומדים בה עומד כיום על 96%.

על המבחן עצמו:
תכנית לימוד אינטנסיבית הבאה להכין את הלומד למבחן חשיבה הנערך לכל ילדי שכבה ב' במערכת החינוך. המבחן מחובר, נערך ומבוצע בידי מכון סאלד.
למבחן שני שלבים:
שלב א' - מתקיים בבית הספר עצמו בתחילת שנת הלימודים בכיתה ב'. בשלב זה נבחנים התלמידים על נושאים שונים בתחום המתמטיקה והשפה הנלמדים בדרך כלל בבתי הספר.
שלב ב' - מתקיים במקומות הנקבעים ע"י מכון סאלד, אגף המחוננים במשרד החינוך והרשות המקומית (בדרך כלל בשעות אחה"צ) ואליו מוזמנים כל אלו שעברו את שלב א' בהצלחה (ואלו שערערו על התוצאה וערעורם התקבל)
המבחן נמשך כשעתיים ותוצאותיו יגיעו לכתובת הפרטית של הנבחנים לקראת סוף שנה"ל. במידה והתוצאות אינן מגיעות במועדן אפשר לבדוק לגבי הגעתן במוסדות הרלוונטים
מכיוון שהמבחן מאפשר למידה במסגרת מחוננים גם של תלמידים מצטיינים (אותם חוגים וקורסים ברמתם ובנושאיהם) סף ההצלחה מורחב יותר וכך גם הסיכויים גדלים.

רציונל התכנית:
בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מדגישים את העובדה שאפשר ליצור שינוי ביכולת חשיבה של האדם ובודאי שככל שהוא צעיר יותר השינוי יהיה גדול יותר. אנו יודעים היום שאפילו על אנשים מבוגרים מאוד, ההשפעה של אתגרי חשיבה שומרת על יכולת הזכרון שלהם ועל מהירות התגובות האינטלקטואליות שלהם. אפשר לומר בהקבלה, שהמוח עובד בדומה לשריר, ככל שנאמן אותו יותר הוא יהיה בעל יכולות גבוהות יותר.
התכנית עוסקת בשלושה נושאים עיקריים: חשיבה מתמטית, לוגיקה שפתית וצורנית, וידע כללי. ומכיוון שהמבחן מזכיר במבנהו את המבחן הפסיכומטרי לאוניברסיטאות (בהתאמה כמובן לשכבת הגיל) כך גם התכנית עצמה, בנויה כהכנה למבחן מסוג זה והתוצאות מדברות בעד עצמן. חשוב להדגיש שהתכנית מכינה את הלומד לא רק לשלב ב' אלא גם לשלב א'.

מסגרת התכנית:
משתתפי התכנית לומדים פעמיים בשבוע כשכל מפגש הוא בן 90 דקות (שתי שעות הוראה). בכל קבוצת למידה ישנם 15 משתתפים לכל היותר. המשתתפים עוברים מבדק ראשוני המורכב מהנושאים הנלמדים במהלך הקורס (ומופיעים למעשה במבחן). תוצאות המבדק נבחנות ואז מתקבל מידע ראשוני באיזה נושאים המשתתף מתקשה ובאיזה לא. כך אפשר למקד את התחומים הנלמדים באופן ממש פרטני ולקדם את הלומד לאורך כל הדרך עד לסוף הקורס.
עם סיום התכנית (בערך שבועיים לפני סיומה) עוברים משתתפי התכנית שוב את אותו מבדק והתוצאות מושוות, כך שאפשר עדיין לשפר את המצב לפני הסיום והמבחן עצמו. התוצאות ההתחלתיות והסופיות יימסרו להורים לקראת סיום הקורס.
כל משתתף מקבל שלוש חוברות עבודה ותרגול בשלושת הנושאים הנלמדים, כל חוברת ותחומה שלה. החוברות נכתבו ונערכו בידי יורה נחושתן ובעזרת אתי גרנות.

על התכנית"סודות דה וינצ'י":
התכנית הועברה בעשר השנים האחרונות במרכזי מחוננים תחת השם "צופן דה וינצ'י" וזכתה להצלחה רבה. השנה הוחלט לשדרג אותה כך שתתאים לכל מי שחפץ להנות ממגוון נושאים לא שיגרתיים כגון: האמת במיתוסים כגון אטלנטיס ותיבת נוח, הברכה והאימה במשחקי DNA , תקשורת אפשרית עם חיזרים, התפתחות הצפנים והשפעתם על חיינו, מחקרים אחרונים באנתרפולוגיה כגון, "ההוביט מהאי פלוס" ו"ענקים" - מציאות או דמיון. היקום, גודלו והיקפו, המפץ הגדול, חורים שחורים וחורי תולעת ועוד נושאים רבים אחרים.
התכנית מועברת כחוג ובאמצעים חוויתיים.

רציונאל:
ההתכנית הינה רב תחומית ונוגעת למעשה במכלול רב של תחומים ונושאים כגון: שפות, מתמטיקה, הסטוריה, ארכיאולוגיה, אמנות פלסטית, ספרות, מוסיקה, גאוגרפיה, כלכלה, אשכול טכנולוגיות ועוד. למעשה, התכנית עוסקת בכל מה שאנו מגדירים "תרבות" ומעבר לכך.
מבנה הקורס:
בגלל אופייה של התכנית כרב תחומית, התלמיד נחשף למכלול רב של נושאים שונים כשהחומר הנלמד מציג את הקשרים והקישורים בין נושא לנושא. תכונה שיוצרת גירוי קבוע ומעניין ללומד מפני שקיימת כאן אפשרות לקלוט מידע רחב בתחומים מתקדמים רבים. כמו כן, בעצם הגדרת התכנית כעוסקת בתקשורת על כל גווניה היא מרחיבה בהתאם גם את אוצר המילים והשימוש בהן. התכנית מתבססת בחלקה הגדול על סיבות ותוצאות - תהליכים מדעיים, תהליכים הסטוריים וכו'.

מקורות ידע:
"כל האמצעים כשרים" משפט זה בהחלט מתאים לסעיף זה. מקורות המידע והידע הרלוונטים נמצאים למעשה בכל מקום: אינטרנט, מומחים, ביבליוגרפיות, תערוכות ומייצגים. מה שחשוב יותר, זו הנקודה שבעצם התכנית מציגה קישורים וקשרים בין נושא לנושא. למעשה אפשר לומר שהתכנית יכולה לפתח אצל הלומד אותה את היכולת (תוך כדי התנסות) ללמידה עצמית כשהמנחה הופך בעצם למנחה בלבד ולא יותר.

מיומנויות:
בעצם הצגת הקישורים לפני התלמידים, התכנית מחייבת את משתתפי התכנית לנסות ולאתר קישורים המוצגים לפניהם כבעיות ושאלות חקר. מה שיוצר פעילות אינטלקטואלית נרחבת תוך פתרון הבעיות, ארגון ובניית מבנה התשובה (מה שמחייב תפיסה מדעית נרכשת), איתור דרכים שונות ויצירתיות לפתרון בעיות ועבודה עם צוות.
אין כמעט מצב שבו לא נדרשת יצירתיות והברקה מצד המשתתף כדי לפתור או לפחות, לעקוף בעיות הקיימות במסגרת למידת התכנית (כשגם עקיפתן מחייב פתרון כל שהוא לבעיות אלו). כן תבוא לידי ביטוי היכולת האישית של כל משתתף בתחום החשיבה והיצירתיות. המגוון "הפתוח" של החומר מחייב מצד אחד את היכולת לרכזו ולמקדו מצד אחד, ומצד שני, להשתדל ולראות את כל התמונה.

ProStudio.co.il - בניית אתרים © כל הזכויות שמורות ליורה דעה 2013